Blog van Sofie (Th1B): over de afgelopen twee weken: na de lockdown

Hallo, ik ben Sofie jullie kennen me waarschijnlijk wel van de andere blogs. Dit is alweer de derde blog!! Deze blog gaat over dat we weer naar school mochten. En hoe ging dat eigenlijk......?
Toen ik eenmaal hoorde dat we weer naar school mochten gaan, dacht ik YESSS!! Ik was er echt heel erg blij mee. Het was nog een beetje de vraag of we een zelftest moesten doen. Maar ja, dat maakt niet super veel uit want je weet dan wel of je positief of negatief bent. Toen het maandagochtend was, stapte ik op de fiets en ging ik naar school. Ik zag al mijn vriendinnen weer! Daar was ik blij mee en het voelde echt weer als een klas. Mijn klas is wel een beetje druk. Sommige docenten hebben daar ook last van. Maar de meeste docenten vinden dat wel leuk! Op elke zondag en woensdag moeten de leerlingen van het KWC een coronatest doen. En als je dan negatief bent mag je gelukkig naar school. Het zou echt niet leuk zijn als je positief bent. Maar gelukkig, de meeste kinderen zijn negatief. Je moet van de docenten wel 1,5 meter afstand houden. Maar van je vrienden en klasgenoten niet en dat is heel erg fijn. Bij ons in de klas merkte je gelijk dat het weer een klas was. Niemand werd of wordt buitengesloten. Voor sommige kinderen is het wel leuk want die hebben hun vrienden of vriendinnen lang niet gezien. De docenten waren ook heel blij dat we weer met de hele klas waren. Het was heel gezellig druk in de klas! Met dit warme weer moesten we buiten pauze houden. Want binnen is het veel te warm en met corona is het verstandig om buiten te eten in de frisse lucht. Dit was mijn blog en ik hoop dat ik jullie het leuk vinden om te lezen!! Tot de volgende keer.
Groetjes, Sofie!

 
Blog van Benthe en Sofie uit Th1B: deze keer schrijven zij over de KWC-week 
Hallo wij zijn Benthe en Sofie. Wij schrijven deze blog samen over de KWC-week. De KWC-week is een week waarin je toetsen kan herkansen. Je hebt elke periode een KWC-week Je krijgt leuke projecten en je maakt leertaken. Sofie gaat wat vertellen over project Culemborg, Benthe verteld iets over Fawaka project en samen iets over de leertaken.

Project Culemborg
Met project Culemborg ga je Culemborg in! Wij zaten in een groepje van 3, die groepjes mocht je zelf maken. We kregen een blaadje mee naar buiten en daar stonden opdrachten en foto´s van beelden in. Die beelden moesten wij vinden en op de foto zetten met 1 iemand van je groepje erop en je moest er een vraag bij beantwoorden. Als je de vraag niet wist kon je het aan mensen vragen (natuurlijk wel op 1,5 meter)! Het leuke van dit project is dat je met zijn drieën de stad in mag. En het is natuurlijk ook heel erg gezellig. Je mocht wandelen maar je mocht ook op de fiets. Je bent eigenlijk de hele schooldag weg. Maar het is wel echt superleuk! Je leert namelijk veel dingen en je bent met elkaar!! Wat wel handig was met dit project: je telefoon. Je mocht opzoeken waar het was. Met mijn groepje hadden we eerst gekeken welke route we het beste konden nemen. Daarna zijn we op pad gegaan en zo ging het best wel goed! Toen we klaar waren met de foto´s en de vragen gingen we terug en moesten we een wandelroute doen die was best wel lang en we hadden niet heel lang meer de tijd dus we hebben het niet helemaal afgemaakt. Maar het was alsnog SUPERLEUK!

Project Fawaka 
Met het Fawaka-project zaten we gewoon in de klas. Er kwam een mevrouw allemaal dingen uitleggen over wereldburgerschap. We kregen allemaal opdrachten, zoals een poster maken en een soort presentatie voorbereiden. Alle groepjes moesten een onderwerp verzinnen dat te maken had met wereldburgerschap. En iedereen maakte een presentatie en poster over dat onderwerp. Toen iedereen de poster klaar had, moesten we die presenteren. Het ene groepje had een Kahoot quiz voorbereid en de andere had weer gewoon allemaal dingen te vertellen. Ons groepje had een poster en een liedje gemaakt. Met dat liedje gingen we lekker meezingen en dansen. We waren eigenlijk de hele dag bezig met het maken van de poster en de presentatie. Het was een superleuk project!!

Leertaken
Tijdens de KWC-week moet je leertaken maken voor bepaalde vakken. Sommige leertaken zijn moeilijk en lang en met andere leertaken ben je zo klaar! Je krijgt dit niet voor elk vak. Meestal gaan de leertaken over iets dat je al hebt gehad in de les of dat je zo uit het boek kan halen omdat je bijvoorbeeld iets moet schrijven. Elke periode zijn de leertaken voor een vak weer anders. De ene keer krijg je bijvoorbeeld voor een vak dat je een tekening met een onderwerp moet maken en de andere keer moet je een verhaal schrijven. Het ligt er maar net aan wat je docent heeft bedacht. Het kan ook handig zijn om een planning te maken. Dat je kijkt van wat moet er misschien in de KWC-week al ingeleverd worden en wat moet pas voor de volgende les ingeleverd worden.
 
 
Blog van Benthe (Th1B) over hybride lessen
Hoi, ik ben Benthe en ik ga vertellen wat ik vind van om de dag naar school gaan.  
Meneer Mark Rutte ging weer een persconferentie geven en zei dat we weer naar school mochten. (JOEPIEEEEE). We kregen snel daarna ook het rooster in Somtoday te zien op welke dagen we op school en welke dagen we thuis moesten werken. Ik appte gelijk Sofie om te vragen in welk groepje zij zat en ze zei´IK ZIT BIJ JOU!!!´Ik vond dat superleuk!! We gingen na bijna 3 maanden weer naar school. Op de eerste maandag hadden we 1 lesje en dat was studiebegeleiding met de mentor. Daar kregen we uitleg over hoe we gaan werken met halve klassen op school. Op dinsdag moest ik nog even een dagje online lessen volgen en toen mocht ik woensdag voor het eerst weer een hele dag naar school. De allereerste lessen hebben we nog niet extreem hard gewerkt maar het was vooral heel gezellig. Daarna moest ik donderdag weer thuis werken en vrijdag weer naar school. En toen hadden we alweer weekend! Ik moet zeggen dat ik het wel heel moeilijk vind om in mijn ritme te komen om op te staan, zeg maar. Want de ene dag kan ik tot half 8 blijven slapen en de andere dag moet ik om half 7 op staan. Maar voor de rest vind ik het heel leuk!! Ik mis de andere helft van de klas ook wel weer. Maar in onze helft van de klas hebben we ook veel lol en dat is heel belangrijk voor mij.
 
Blog van Sofie (Th1B) over hybride lessen
Hoi ik ben Sofie en ik ga dingen vertellen over hoe het is om om de dag naar school te gaan.
Wij hebben natuurlijk bijna 2 maanden thuisgezeten. Misschien nog wel wat langer. En thuis zitten heeft nadelen en voordelen: je moet er zelf natuurlijk het beste van maken. Ik vond het voordeel aan thuis zitten dat ik lekker kon doen wat ik wilde en dat ik niet zo vroeg op hoefde te staan of in de regen naar school moest. Maar op school zitten is natuurlijk veel leuker want je kan gezellig kletsen met vriendinnen en lol maken met elkaar en met de docenten. Maar het nadeel is dat je wel meer toetsen hebt. Als je goed leert, heb je meestal een goed cijfer en, ja, iedereen haalt wel een keer een onvoldoende maar, joh, het maakt helemaal niet uit: dat kan gebeuren. Als je thuis zit kan je natuurlijk ook met vrienden bellen: daarvoor hebben we de app “Teams”. Of je kan via je telefoon bellen. De docenten vinden het vaak wel fijn als je je huiswerk af hebt, zowel thuis als op school! Als je online zit krijg je bij sommige docenten een praktische opdracht die je zelf kan uitvoeren en dan kan je vragen in de chat zetten. Zodat de docent dan zelf aan de andere helft van de klas kan uitleggen. Die uitleg wordt dan, een andere keer, als jij op school bent weer uitgelegd en dan krijgt de klas die dan online zit, de andere opdracht. Dat werkt heel fijn! 
Dit was mijn blog.
Groetjes, Sofie
 
 
Blog van Benthe (Th1B): online lessen
Mijn blog gaat over de online lessen die we krijgen, nu het land in de tweede lockdown zit. Tijdens de online les mag je weleens praten met de docent of met klasgenoten. De meeste docenten geven gewoon online les en als een docent geen online les geeft, krijg je huiswerk en kan je de docent een berichtje via teams sturen als je iets niet begrijpt. Dan kan de docent je bellen of een berichtje sturen op Teams. Ik vind persoonlijk de online lessen best leuk. Je krijgt ook niet super veel huiswerk. De online lessen krijgen we via Teams. Dat is een online programma dat het KWC gebruikt om met klasgenoten en docenten te videobellen. Je krijgt tijdens, of na de les, huiswerk en daar kan je meestal tijdens de les nog aan werken. Je mag ook weleens samenwerken; dat doe je via de privé-chat. We hebben nu ook een 45 minuten-rooster. Dat houdt in dat je in plaats van 70 minuten maar 45 minuten les hebt. Ik houd contact met mijn klasgenoten door te appen en te bellen. Je hebt 2 keer per dag een half uur pauze. In de pauzes ga ik meestal even naar beneden om even wat te drinken.
Groetjes, Benthe
 
Blog van Sofie (Th1B): online lessen

Ik vind het leuk om blogs te schrijven! En deze blog gaat over de online lessen op het KWC. 
Wat ik zo leuk vind aan online lessen is, dat je kan bellen met vriendinnen en dan kun je natuurlijk lekker gek doen. Maar je moet natuurlijk ook lessen volgen! Meestal is er in de les wel even tijd om even te kletsen met je klasgenoten en dat is altijd superleuk! Bij de meeste docenten moet je je camera aan hebben en dat is ook veel leuker want dan kun je iedereen zien. Het is ook fijn om even met je klas te bellen zonder docenten erbij. De meeste docenten gaan vaak online bellen met de hele klas om les te geven. Als docenten dat niet doen, wordt er huiswerk opgegeven en kan je altijd vragen stellen via de privé-chat. Zo kun je toch op schema blijven. 
Bij sommige vakken moet je in tweetallen een leuke opdracht maken, zoals bij mens en maatschappij: daar maken we een reisfolder. Dan ga je eerst bellen met een klasgenoot die je zelf hebt gekozen. Vervolgens legt de docent uit wat je moet gaan doen en dan zetten de meeste docenten je in een aparte vergaderruimte (breakout groepen); dat is een ruimte waar je met enkele klasgenoten in wordt gezet. De docent kan er altijd bijkomen om ons te helpen. 
Ten slotte wil ik even zeggen dat je er wat leuks van moet maken want je kan best veel lachen met vrienden en vriendinnen! Dit was mijn blog!
Groetjes, Sofie

 
Blog van Sofie (Th1B)

Het is altijd heel gezellig op het KWC. Er heerst een leuke sfeer: iedereen helpt elkaar of kan elkaar helpen. In de lessen moet je serieus meedoen. Maar soms mag je van je docent wel even kletsen. De docenten op het KWC doen daar niet zo moeilijk over! Ze vinden het wel altijd fijn als je je huiswerk af hebt. In de brugklas is het nog niet zo heel erg, maar vanaf de tweede moet je huiswerk wel echt af zijn. Aan het begin van het jaar vroeg ik me af of mijn nieuwe klas wel leuk zou zijn… maar daar hoef je je niet druk om te maken! Je maakt zo nieuwe, leuke vrienden of vriendinnen! In de klas is het belangrijk om plezier te hebben! Het is niet leuk als iemand er niet bij hoort.

Ik vind het altijd leuk als ik pauze heb: het is altijd gezellig! En soms gebeuren er leuke dingen in de pauze. Oh ja, vaak denken mensen dat je veel huiswerk hebt, maar nee, het valt echt mee. En als je het niet leuk vindt, dan maak je je huiswerk met vrienden of vriendinnen. Je hebt natuurlijk ook toetsen. Als je op TL/havo zit dan krijg je toetsen op TL-niveau maar je krijgt vaak [niet bij elke toets] havo vragen. Je mag dan dus ook zelf kiezen of je ze maakt! Als je naar havo wilt dan is het handig om ze te maken. Want dan heb je meer kans!!
Sofie  

Blog van Benthe Reindertsen (Th1B)

Ik vind het KWC een hele goede keus voor middelbare school want de sfeer is heel goed en het is super gezellig. Ik zit in het vmbo-TL wat ik erg gezellig vind. De klas (Th1B) is leuk en iedereen is aardig voor elkaar. De (meeste) docenten zijn echt super aardig! De docenten leggen goed uit en de meesten maken ook een PowerPoint voor elke les. Dan weet je precies wat je moet maken! Aan het einde van een periode hebben we de KWC- week dan kan je toetsen inhalen, die je bijvoorbeeld niet zo goed had gemaakt of waar je een laag cijfer voor hebt gehaald. Verder krijg je in de KWC-week ook nog leertaken van (bijna) elk vak. We hebben ook het KWC-uur dat is een lesuur waar je een bepaald vak voor hebt mogen kiezen. In de pauze kan je kiezen waar je wilt eten: buiten, de aula of de overblijfruimte. In de aula heb je heel veel stoelen en banken waar je kan gaan zitten. In de overblijf kan je eventueel een broodje halen en het is daar heel gezond. Het is een groene kantine! 
Dit was mijn blog, groetjes Benthe